مهندس برق


بازار کار ، آینده شغلی، فرصت های استخدامی و درآمد مهندس برق در ایران و سایر کشورها


آینده شغلی، بازار کار و فرصت های استخدامی مهندس برق


مهندس برق با توجه به گرایش های تحصیلی خود می توانند در نیروگاه ها، انواع کارخانجات (سیمان، خودروسازی، ذوب آهن و...)، سازمان های حوزه مخابراتی، صنایع نظامی و دفاعی و ...در بخش دولتی یا خصوصی مشغول به کار شود.

البته بنا به گفته متخصصان زمینه های زیادی برای کارآفرینی در شغل مهندسی برق و راه اندازی کسب و کار مستقل وجود دارد که یک مهندس برق توانمند و ماهر می تواند با بررسی و شناخت نیازهای کشور در حوزه صنعت برق و مخابرات، در جهت رفع آنها اقدام کند.

 (ادامه مطلب در بالا سمت چپ پست)

در خصوص میزان استخدام مهندس برق در کشور آمار و اطلاعات دقیقی در دسترس نیست. اما با توجه به اهمیت زیاد و رو به رشد بودن این صنعت در کشور پیش بینی می شود روند استخدام مهندسان برق رو به افزایش بوده و به نسبت سایر مشاغل بازار کار خوبی داشته باشد. البته این به شرطی است که افراد جویای کار، افرادی توانمند و متخصص باشند.


یکی از مشکلاتی که در حال حاضر کشور در بخش مهندسی برق با آن روبرو است، مهاجرت بسیاری از مهندسان برق توانمند به سایر کشورها و کم بودن متخصصان کارآمد در این بخش می باشد. امید است با بهبود کیفیت علمی همه دانشگاه ها و انگیزه و تلاش بیشتر دانشجویان متعهد، صنعت برق و مخابرات کشور با وجود مهندسان برق توانمند، ماهر و متخصص هر روز به سمت پیشرفت و توسعه بیشتر حرکت کند.

 

 وضعیت استخدام مهندس الکترونیک در برخی کشورهای جهان به شرح زیر است :


آمریکا - پیش بینی ها نشان می دهد میزان استخدام مهندس برق بین سال های 2010 تا 2020، رشد6  درصدی خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل 14 درصد می باشد.


استرالیا - در سال 2011، میزان استخدام مهندس برق 7.7 درصد رشد و در پنج سال گذشته نسبت به رشد متوسط همه مشاغل( 10.2 درصد)، رشد 30.6 درصد داشته است. پیش بینی می شود در سال های آینده نیز رشد خوبی را داشته باشد.

 

 


درآمد و حقوق مهندس برق


مهندس برقی که در بخش دولتی مشغول باشد، مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق دریافت می کند. جزئیات این قانون را می توانید از لینک زیر دریافت کنید :


محاسبه حقوق و مزایا در قانون مدیریت خدمات کشوری


در بخش خصوصی میزان حقوق و درآمد مهندس برق متفاوت است. هر شرکتی با توجه به اهداف مالی، توان مالی، نوع پروژه و گستردگی آن و برخی عوامل دیگر میزان حقوق و دستمزد کارکنان خود را تعیین می کند. البته قابل ذکر است که در بخش خصوصی عواملی مانند داشتن تجربه و تحصیلات مرتبط، تخصص و مهارت بالا، آشنایی با سیستم ها و نرم افزارهای کامیپوتری در استخدام افراد و تعیین میزان حقوق و دستمزد آنها بسیار مهم و کلید می باشند.


در جدیدترین پژوهش صورت گرفته توسط تعدادی از متخصصان شغلی کشور، گروه های مختلف شغلی از نظر درآمدی مورد بررسی قرار گرفته اند. بر این اساس متوسط حقوق و درآمد مهندس برق در گروههای شغلی مختلف استخراج شده است.


بر اساس آخرین آمار حقوق مهندس برق که به عنوان کارشناس در حوزه های مختلف مشغول بکار است، در شرکتهای کوچک به طور متوسط بین 900000 تومان تا 3800000 تومان می باشد . البته لازم به ذکر است حقوق مهندس برق در شرکتها و شهرهای مختلف متفاوت است .


اگر اطلاعات بیشتر و دقیق تری از حقوق مهندس برق در شرکت های مختلف،میزان حقوق ها در شهرهای کشور ، مقایسه حقوق مهندس برق با سایر رشته های مهندسی و بسیاری اطلاعات مفید دیگر در این زمینه می خواهید می توانید کتاب «آشنایی با برترین رشته های مهندسی» را مطالعه کنید. برای دانلود کتاب اینجا کلیک کنید.

 

البته توجه داشته باشید که این تفاوت درآمدها به میزان سابقه کاری، تجربه و تخصص افراد، حوزه های مختلف کاری، نوع شرکت، شهر محل کار و .... بستگی دارد.


تحقیق بالا روی شاغلانی که در استخدام شرکت یا سازمانی (اعم از دولتی یا خصوصی) می باشند، صورت گرفته است. در مورد افرادی که کارآفرین هستند و کار مستقلی در حوزه تخصصی شان، راه اندازی کرده اند، شرایط متفاوت است و آنها با توجه به میزان فعالیت، تخصص، تلاش و پشتکارشان، درآمدهای متفاوتی دارند.


درآمد مهندس برق در برخی کشورهای جهان عبارتند از :


آمریکا - متوسط درآمد سالیانه مهندس برق 87.180 دلار (متوسط درآمد سالانه مهندسان83.340 دلار و برای همه مشاغل33.840 دلار) در سال2010  و مطابق با آخرین آمارها در سال 2013، 91,800دلار بوده است.

 

استرالیا - متوسط درآمد سالیانه مهندس برق 78.000 دلار( قبل از کسر مالیات) می باشد.


انگلستان - متوسط درآمد سالیانه مهندس برق تازه کار 27.000 تا 37.500 دلار، مهندس برق باتجربه حدود 60.000 دلار و مهندسان برق ارشد از 60.000 تا 83.000 دلار می باشد.